Několik postřehů ke společnému tanci a vedení

Imrovizace, svoboda a rytmus dělá ze salsy tu pravou zábavu. Tanec doplněný špetkou smyslnosti a okořeněný dávkou neočekávaného dobrodružství. Tím se z vaší salsy stane ten jedinečný taneční zážitek. Neméně důležité je poskytnout vedením po parketě ženě pocit jistoty a bezpečí.

Většina nově příchozích představu, že učit se tančit znamená jen naučit se kam dávat nohy a ruce. Ze začátku se to tak může zdát. Pro společné tancování v páru je však vedení a následování mnohdy důležitější, než bezchybná práce nohou a rukou.

Kvalitní vedení by mělo být zřetelné, jasné, bezpečné, ale přirozeně uvolněné.

Je souborem několika „věcí“:
V každém případě tu záleží na zkušenostech obou partnerů, které se postupně zvyšují. Partner vytváří figury a improvizuje. Partnerka tedy využívá i určitou míru intuice. Partner nevede  rukama, ale především tělem. Neméně důležité jsou i různé impulsy, které partner dává partnerce v podobě lehkých tlaků nebo tahů. Při těchto impulsech by si oba měli dát pozor na určitou míru rovnováhy a citu. Pokud jde o impulsy (tahy, tlaky) mělo by jít o vzájemnou a plynulou akci a reakci obou tanečníků. Opak vás dovede jen k nepřijemnému šťouchání nebo tahání po parketě nebo naopak “ignoraci”.
Tanec (tím spíš 2 lidí) je také o ladnosti, harmoniiharmonie není svár, ladnost není boj.

Veškeré pohyby jsou naprosto uvolněné a vychází z přirozenosti našich těl!

Tanec jsou vlastně naše emocehudba vyjádřená pohybem. A proto je nutné porozumět nejprve hudbě. Tělo se hýbe na hudbu a z těla vychází kroky a pohyby rukou. Měli bychom ženě poskytnout potřebný pocit jistoty i bezpečí na parketě. Musí vám důvěřovat.
Vaše partnerka vůbec nemusí umět figury, které tančíte a přesto, bude-li mít dobře zvládnuté základy, si spolu dobře zatančíte. Vaše vedení však musí být přirozené a čitelné. Mějte z tance především radost a potěšení. Snažte se tančit víc srdcem, než hlavou.

Vedení ve zkratce

M vede ženu
Ž oddává se vedení
M ukazuje a nabízí
Ž žena vnímá a přijímá
M užívá muzikalitu
Ž užívá muzikalitu a intuici
M “promýšlí”, kterou variaci v daném okamžiku použije.
Ž soustředí se na partnerovo vedení, reaguje na vedení a impulsy svého partnera
M tančí pro ni
Ž tančí s ním a pro něho
M+Ž splynutí rovnováhasouhra a harmonie, …
   

Poznání tance a sebe sama

Při studiu salsy si zpravidla každý projde určitou úrovní vývoje a poznání tance i sebe sama. Na druhou stranu tato úroveň poznání není dána automaticky tím jak dlouho tančíte nebo jakou úroveň kurzu navštěvujete. Jde o čistě individuální taneční zralost a cit tanečníků.

  1. Děláte kroky a variace technicky, často se soustředíte a přemýšlíte.
  2. Postupně poznáváte rytmus hudby a různorodost salsy.
  3. Uff, to ale práci. Jak mám zvládnout tolik věcí najednou? Na co myslet dřív.
  4. Hurá! tančím a je to fajn! Celkový pohyb je uvolněnější. Kroky jsou automatické. Soustředíte se na figury, pronikáte do vedení a začínám cítit rytmus.
  5. Tancování je skvělé. Už víte co je to taneční sebevědomí. Tanec si užíváte, ale rytmus je pořád ještě občas problém.
  6. Veškeré pohyby mám zažité. Začínám tvořit variace, rytmus přirozeně cítím a některé variace se už nemusím učitstačí mi je jen odkoukat.
  7. Salsu pouze netančím – je mou součástí. Vytvářím svůj vlastní pohyb, tanec přichází sám, inspirujehudba. Při tanci mohu vnímat sebe a partnera jako jedinou “harmonickou bytost”.
  8. ??? :-)